Posetutoriaalin osat:
Osa 1. Aloitusviesti: Perusteet
Osa 2.
Vinkit parempiin poseihinOsa 3. tulossa
----------
Tittididii. Tervetuloa lukemaan Irviksen posetutoriaalia!
Eli siis tässä tutoriaalissa perehdytään siihen, miten The Sims 3 –peliin tehdään omia asentoja aka poseja. Taito on tarinankertojalle erittäin hyödyllinen, itse olen noin sata kertaa käyttänyt omia posejani DLT:n teossa, enkä tosiaan tiedä, missä olisin, jos olisin täysin muiden tekemien posejen varassa…
Osia tulee jokunen, tämä ensimmäinen on posenteon perusteet, sitten saattekin äänestää, otetaanko seuraavaksi vinkit parempiin ja luontevampiin poseihin, posettaminen cas-esineen kanssa, esim. jotain kädessä, posettaminen objektin kanssa, esim. sängyllä, posettaminen useammalla kuin yhdellä rigillä vai joku aivan muu. Äänestäkää!
Mutta nyt siis
perusteiden pariin.
Mitä tarvitset?Loput ladattavat löytyvät
tältä sivulta:
- Blender 2.67b – NIMENOMAAN TÄMÄ VERSIO!
- io_s3py_animation-1.60 –nimisen pluginin – älä pura tiedostoa
- sim rig-tiedostot
Ja vielä:
- Rutkasti kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa
Alkuvalmistelut
Sinulla siis on kaikki ladattuna? Hyvä. Nyt meidän pitää vielä asentaa ne lataukset.
Luotan siihen, että osaat ladata ja asentaa Pose Playerin ja käyttää sitä, jos näin ei ole, pyydä apua.
s3pe asentuu ihan kiltisti, kun klikkaat .exe-tiedostoa. Blender asentuu näin myös. Blenderin plugin meidän täytyy kuitenkin asentaa manuaalisesti. Tässä vaiheessa tarkista vielä, ettet ole purkanut tiedostoa io_s3py_animation-1.60.zip.
Avaa Blender. Valitse ikkunan yläosasta File, sieltä User Preferences ja sieltä Addons. Paina Install from File… ja etsi .zip-tiedosto koneeltasi.
Kirjoita tämän jälkeen vielä vasemmassa reunassa sijaitsevaan pieneen hakukenttään s3py ani ja tarkista, että ainoa löytyvä hakutulos on merkitty ruksilla. Jos näin ei ole, merkitse se. Paina Save User Settings ja sulje ikkuna.
Tarkista vielä Blenderin päänäkymästä polulta File > Import, että pudotusvalikossa on vaihtoehto Sims 3 Animation (.animation). Tarkista, että sama löytyy polulta File > Export. Jos näin on, olet tehnyt kaiken oikein.
Nyt on siis s3pe, Blender ja sen plugin asennettuna. Pose Playerin näppäränä ihmisenä tietty laitoit oikeaan paikkaan ja testasit sen toimivuuden. Vielä olisi nuo sim rigit. Mitä niillä edes tehdään?
Rig-tiedostot ovat ”nukkeja”, joilla vääntelet posen kohdilleen. Ilman niitä et voi tehdä poseja. Ne kannattaa pitää tallessa ja mieluiten jossain fiksussa paikassa, jotta löydät ne helposti. Tässä vaiheessa suosittelen teitä siis luomaan itsellenne posekansion, josta löydätte kaiken tehdyn ja tekemättömän sekä kaikki työkalut. Itseltäni esimerkiksi löytyy E-asemalta kansio Poset, josta löytyy erillinen kansio rigeille. Sen lisäksi löytyy kansio keskeneräisille blender fileille, alikansio valmille poseille ja sieltä vielä jokaiselle valmiille poselle oma kansionsa.
Pura siis sim-rigs-1.60.zip. Laita zip-tiedoston sisältö siihen valitsemaasi paikkaan, joka on helposti löydettävissä – mieluiten kaikki samaan, erilliseen kansioon, jossa ei ole mitään muuta.
Nyt olisi sitten kaikki valmista, jotta voidaan aloittaa varsinainen posen teko.
Varsinainen posenteko
Aloitetaan posen teko ihan simppeleimmästä mahdollisesta; yksittäisestä aikuisesta miehestä, jolla ei ole kädessään mitään ja joka ei makaa sängyllä tai istu tuolilla. Näihin kikkakolmosiin, joilla miehen käteen saadaan jotain tai mies saadaan sängylle makaamaan, voidaan perehtyä myöhemmin.
Avaa Blender. Valitse File > Open ja navigoi rig-kansioosi. Valitse amRig.blend. (am viittaa adult maleen, naisrig on sitten afRig, taaperoilla puRig, lapsilla cuRig ja vauvoilla buRig.) Ruutuun pitäisi nyt aueta miessimin näköinen nukkehahmo. Sen hahmon sisällä menee katkoviivoja ja palloja. Nuo katkoviivat indikoivat sitä, missä linjassa posen raajat ovat, ja jokainen pallura indikoi niveltä.
Ennen kuin menemme eteenpäin, varmistan vielä, että
lukeehan teillä nukkehahmon jaloista hieman vasempaan pudotusvalikossa ”Pose Mode” (punaisella ympyröity kohta)? Jos siinä lukee jotain muuta, esim. ”Object Mode” tai ”Edit Mode”, vaihda se heti Pose Modeen!
Nyt opetellaan liikuttamaan Blenderin kameraa. Varoitan heti alkuun, että silmällä kestää tottua posejen tekoon ja Blenderin kameraan. Voi olla aluksi hankalaa hahmottaa tiettyjä kulmia tai kääntää kameraa tietyllä tavalla, mutta sen oppii. Elävä esimerkki siitä kirjoittelee juuri nyt ruudun tällä puolen.
Blenderin kameran kääntäminen tapahtuu simppelisti hiiren rullalla: painamalla rulla alas ja liikuttamalla hiirtä vasemmalle tai oikealle tai ylös tai alas kamera liikkuu näihin suuntiin. Pyörittämällä rullaa kamera zoomaa lähemmäs tai kauemmas.
Kuvakulman siirto ylös, alas, vasemmalle tai oikealle puolestaan tapahtuu näppäinyhdistelmillä CTRL + numpadin numerot 2, 4, 6 ja 8.
Lisäksi numpadin näppäimillä 1 ja 3 saat suoran kuvakulman rigistä. Yhdistämällä näihin näppäimiin CTRL:n saat suoran kuvakulman samasta kulmasta, eri puolelta.
Nyt, kun tiedät, miten kameraa liikutellaan, päästän sinut nivelten kimppuun. Klikkaa mitä tahansa näkemääsi palluraa eli niveltä, mieluiten jotain isompaa, kuten kättä, jalkaa tai selkää (kasvojen nivelet ovat hankalimmasta päästä) hiiren OIKEALLA painikkeella. Pallura muuttuu siniseksi. Nyt paina näppäimistöstä R (=rotate) ja heiluttele hiirtä, niin näet nivelen liikkuvan. Jos painat uudelleen R, nivelen pyörimissuunta vaihtuu. Klikkaamalla hiirellä normaalisti lukitset nivelen paikoilleen. Helppoa, vai mitä!
No joo, onhan se nivelten liikuttelu helppoa, mutta niiden liikuttelu niin, että tulos näyttää luontevalta, onkin jo toinen juttu. Tähän luontevuuteen kannattaa perehtyä hieman itse. Jaan joitain vinkkejä luonteviin poseihin posetutoriaalini jossain toisessa osassa, mahdollisesti viimeisessä. En kehottaisi ottamaan edes tavoitteeksi ensimmäisen posesi kohdalla, että asento on ehdottoman luonteva, kunhan nyt opettelet ensin perusteet ja opit kääntämään niveliä, niin kuin tahdot niiden kääntyvän, niin hyvä tulee.
Tässä tätä tutoriaalia varten tekemäni mallipose:
Posea on tosiaan helpompi esikatsella, kun klikkaa tuota punaisella ympyröimääni silmää oikeasta reunasta ja piilottaa luurangon sillä. Posen tallentamista varten luurangon on kuitenkin oltava näkyvissä.
Tallentaaksesi posen klikkaa taas mitä tahansa niveltä hiiren oikealla painikkeella. Paina näppäimistöstäsi A (=all) kaksi kertaa. Kaikkien nivelten pitäisi muuttua siniseksi. Tämän jälkeen paina I (=insert) ja valitse avautuvasta pudotusvalikosta LocRot. Posen vasemmalle puolelle ilmestyy vihreälle pohjalle rutkasti kaikenmoisia nivelten nimiä.
Nyt paina File > Export > Sims 3 Animation. Kirjoita avautuvaan ikkunaan posen nimi, MUTTA muista aloittaa se ”a_”! Posen nimi voi olla mikä tahansa, kunhan se vain alkaa noilla kahdella merkillä a_. Itse nimesin poseni a_tutoriaaliposeksi. A indikoi tässä siis sanaa adult, taaperoposeissa sen on oltava p_ ja lapsiposeissa c_.
Blender haluaa nyt kovasti tallentaa posesi jollain S3_-alkuisella numerosarjalla, joka sisältää jossain kohdassa posesi nimen. ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ MUUTA TIEDOSTONIMEÄ, vaan tallenna se sellaisenaan työkansioosi. Paina Save Sims 3 Animation.
Tässä vaiheessa kannattaa myös tallentaa rig ihan normaalisti polulta File > Save As…, jos haluatkin jossain vaiheessa korjata posea. Tuota Sims 3 Animationia ei ihan helposti korjata, vaan tarvitset siihen .blend-tiedoston.
Voit nyt sulkea Blenderin. Avaa seuraavaksi s3pe. Valitse File > New, tämän jälkeen Resource > Import > From file. Navigoi koneellasi siihen .animation-tiedostoon, jonka juuri Blenderillä loit.
ÄLÄ MUUTA AVAUTUVASTA IKKUNASTA MITÄÄN, vaan klikkaa OK. Tämän jälkeen voit tallentaa posesi packagena polulta File > Save As.
Asenna .package-tiedostosi normaalisti Packages-kansioosi kuten mikä tahansa muukin pose. Käynnistä peli ja testaa. Pose ei siis tällaisenaan toimi pose listin kanssa, vaan valitset Pose Playerista ”Pose by Name” ja kirjoitat avautuvaan ikkunaan posesi nimen (minulla a_tutoriaalipose).
Ja tältä se sitten näyttää:
Eli näin saatiin pose tehtyä ja peliin asti. Tuntuuko vaikealta? Niin se tuntui minustakin aluksi, eli ei hätää! Harjoitus tekee mestarin!
Muistakaahan äänestää ylhäältä tutoriaalin jatko-osan aihetta! Toteutan kyllä joka osan, mutta missä järjestyksessä – sen päätätte te
Näkemisiin!