SIMSTA
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Simstarinoitsijoiden ja -bloggaajien sekä niistä kiinnostuneiden oma foorumi!
 
PääsivuPortaaliLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Missä järjestyksessä teette tarinaa?

Siirry alas 
+4
Arya
Canviva
Mirall
wheatear
8 posters

Mitä teet ensin?
Teksti ja tarinan juoni
Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_lcap21%Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_rcap
 21% [ 3 ]
Kuvat ja niiden lavastus
Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_lcap64%Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_rcap
 64% [ 9 ]
Pelaan, katson miten käy ja napsin kuvia siinä ohessa.
Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_lcap7%Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_rcap
 7% [ 1 ]
Muu?
Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_lcap7%Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_vote_rcap
 7% [ 1 ]
Ääniä yhteensä : 14
 

KirjoittajaViesti
wheatear

wheatear


Viestien lukumäärä : 7
Liittynyt : 11.02.2015
Paikkakunta : Pohjoinen

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimeKe Helmi 18, 2015 3:27 pm

Eli, miten tarinan luomisprosessinne etenee? Mistä lähdette liikkeelle ja missä järjestyksessä etenette? Aloitatko itse tarinasta vai pelaatko ja katsot miten peli lähtee etenemään? Otatko ensin kuvia vai kirjoitatko tekstin?

Olen huomannut, että etenen itse aina samassa järjestyksessä. Minulla on mielessä löyhä juoni, jonka pohjalta alan ottaa kuvia ja pelata peliä. Pelin tapahtumat ja vastaan tulevat hahmot vaikuttavat siihen, miten homma etenee. Seuraavaksi hahmottelen kohtauksia ranskalaisin viivoin, valikoin niihin kuvat ja käsittelen ne. Viimeiseksi kirjoitan itse tarinan tekstin. Eli etenen kuvista tekstiin.

Valitsin äänestyksessä kuvat ja niiden lavastus. Koska kaikki nuo osat liittyvät toisiinsa, niin ajatuksena äänestyksessä oli hakea sitä, mikä osio painottuu eniten alussa.


Ps. Modet poistakaa ja tai siirtäkää tämä, jos meni väärään paikkaan tai koette aiheettomaksi. Näin uutena foorumilaisena en ollut ihan varma julkaisusta, mutta aihe kiinnosti. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://lcvaris.blogspot.fi/
Mirall

Mirall


Viestien lukumäärä : 86
Liittynyt : 05.02.2015
Ikä : 25

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimeTo Helmi 19, 2015 4:04 pm

Noh, minulla se vähän riippuu tarinasta. Mutta uusimmissa tarinoissani teen niin, että mietin juonen pääjutun, että mitä tarinassa tulee suurin piirtein tapahtumaan. Olen kuitenkin laiska suunnittelemaan muuten (niin kuin olen joskus sanonut) mitään, joten pääjutun keksittyäni menen peliin, tarvittaessa luon hahmot tai muokkaan olemassaolevien hahmojen ulkonäköä ja sitten alan kuvaamaan ja/tai lavastamaan.

Joskus peliin mentäessä ja kuvia napatessa tulee mieleen uusia ideoita ja juttuja, joita tarinan henkilöt voisivat tehdä. Koska pelaan Simsiä ikkunatilassa, teen yleensä niin, että otan kuvan ja heti sen ottamisen jälkeen menen PowerPointiin, liitän kuvan sinne ja kirjoitan tekstin. Joskus tosin saatan tehdä niinkin, että kuvaan kokonaisen tilanteen ja sitten kirjoitan tekstin.

Vanhoissa kakkosen legacytarinoissani menin pitkälti siten, miten pelikin meni. :'D Välillä keksin joitain satunnaisia juonenpätkiä, mutta muuten tarinat olivat aika tylsiä, juonettomia peruslegacyja. Heh, käytin erään legacyni ekstraosaan enemmän aikaa ja vaivaa kuin itse legacyyn, ja pidinkin sen lavastamisesta, kuvaamisesta ja kirjoittamisesta paljon enemmän. :''D
Takaisin alkuun Siirry alas
Canviva
Miittiguru



Viestien lukumäärä : 36
Liittynyt : 05.02.2015

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimeTo Helmi 19, 2015 8:00 pm

Suunnittelen ensin juonen. Suunnitelmani ovat aika väljiä, eikä minulla ole aina selkeää visiota siitä, miten jonkin kohtauksen teen. Suunnitelmat myös hioutuvat, kun keksin parempia ideoita. Minulla on monta osaa samanaikaisesti kesken eli teen sitä osaa, mitä milloinkin huvittaa kuvata tai kirjoittaa.

Minäkin pelaan Mirallin tavoin ikkunatilassa, koska silloin pystyn kätevästi käsittelemään kuvat sitä mukaan, kun otan niitä. Kuvaan yleensä ennen kirjoittamista, mutta joitain dialogeja minulla on joskus ollut valmiina jo ennen kuvia.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://canvivanpikselielama.blogspot.fi
Arya
Admin
Admin
Arya


Viestien lukumäärä : 408
Liittynyt : 05.02.2015
Ikä : 25
Paikkakunta : Joensuu

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimeTo Helmi 19, 2015 8:29 pm

Pst, täällä ei ole ainakaan vielä moderaattoria, vain kaksi adminia. Ja ihan oikeassa paikassa on, ja ihan aiheellinen ja mielenkiintoinen kysymys! Smile

Ihan ensimmäisenä aloittaessani tarinaa, suunnittelen koko tarinan juonen. Jaan jokaiselle osalle pätkän juonesta, mutta hion juonen tarkemmaksi vasta osaa kirjoittaessani. Osat on jaoteltu suunnilleen näin:

Osa 1. Pertti tapaa Maijan
Osa 2. Osan lopussa Maija löytyy kuolleen
Osa 3. Osan alku on murhan selittelyä, lopussa Pertti joutuu vankilaan syyllisenä
Ja niin edelleen.

Jos tarinan juoni olisi vaikka: Kolmekymppinen Pertti tapaa Maijan, johon rakastuu, mutta joutuukin vankilaan Maijan löydyttyä kuolleena. Pertin täytyy sekaantua huumebisnekseen saadakseen itsensä maksettua veloistaan, joita otti vankilasta pääsynsä jälkeen...

Siis kun aloitan kirjottamaan osaa, esimerkiksi tuota ensimmäistä, osaan täytyy sisältyä ainakin tuo Pertin ja Maijan tapaaminen, mutta siinä voi tapahtua myös paljon muutakin.

Kirjoitettuani osan, siirryn kuvaamaan, tai joskus olen kirjoittanut puoleen väliin, ja otan sen jälkeen kuvat puoleen väliin. Kuvatessa saatan tehdä muutamia muutoksia tarinaan, esimerkiksi vessanpönttöjen laittaminen lentämään on liian haastavaa juuri nyt, eikä välttämätöntä, joten jätänpä sen välistä.

Joskus kuvatessa ja lavastaessa tulee inspiraatio jostakin kohtauksesta, jonka haluan lisätä vielä osaan, joten joskus kirjoitan ensin, ja sitten lavastan/kuvaan, tai joskus otan kuvat ensin ja kirjoitan sitten näihin muutamiiin kuviin kuvateksin.

Mutta yleisesti ottaen aina ensin teksti, sitten kuvat. En kuitenkaan aina etene kirjoittaessa tiukasti osa osalta, vaan saatan raapustella jotain pätkiä myöhempinkiin osiin, joita sitten ehkä jälkeenpäin vielä muutan.

Mä en ole koskaan osannut tehdä tuota ikkunatilalla pelaamista, koska grafiikat menee jotenkin niin kököiksi. Very Happy Jos kahdella näytöllä pelaisi/kirjoittaisi, se voisi olla idyylisin tilanne.

Mullakin on myös kokemusta tuollaisesta menen peliin, kuvaan, ja lopulta keksin jonkun tarinan kuville. Edellisen tarinani LC Fazerin alku on hyvinkin paljon tämän kaltainen. Very Happy

Ei mulla muuta, mutta tulipa hyvin pitkä ja sekava viesti. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://valhetotuudesta.blogspot.com
JulyEdith

JulyEdith


Viestien lukumäärä : 79
Liittynyt : 16.02.2015
Ikä : 23
Paikkakunta : Turku

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimePe Helmi 20, 2015 10:35 am

Mä yleensä kirjotan ylös mitä pitää ladata (kaikki epätavalliset jutut niinkun vaikka häämekko tai leipomo) ja mitkä kohtaukset kuvaan, esim:

1. Kaisa kahvilassa tekemässä läksyjä
2. Menee kotiin, lukee kirjaa

(Ensimmäisen kunnon tarinani, Lost in Lifen kohdalla suunnittelin osan ihan kuvan tarkkuudella. Loppujen lopuksi mulla oli kuitenkin niin selvät sävelet päässä etten tarvinnut suunnitelmaa ollenkaan.)

Sitten avaan pelin, laitan Kaisan kahvilaan tekemään läksyjä ja napsin kuvat. En yleensä kuvaa koko osaa yhdeltä istumalta, vaan yleensä kuvaan lyhyemmät/helpoiten lavastettavat kohtaukset ensin ja pidemmät lopuksi.

Sitten lisään kuvat bloggeriin/joskus pagesiin, macin word-versioon.

En pelaa ikkunatilassa koska peli jotenkin lagii jos se ei vie koko ruutua tai jos muita sovelluksia on samalla auki. :/
Takaisin alkuun Siirry alas
http://simstarinoitani.blogspot.fi
Phoenix
Apukäsi
Apukäsi
Phoenix


Viestien lukumäärä : 43
Liittynyt : 11.02.2015

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimePe Helmi 20, 2015 1:02 pm

Hieno huomata miten erilaisia menetelmiä kaikilla on! Niistä saa jopa itselleen muutamia ideoita ja vaihtoehtoja omaan tekemiseen! Very Happy
Itselläni lähtee sims tarinan kirjoittaminen täysin siitä millaista juonta olen suunnitellut päässä. Kiteytän suunnitelmani eri kohtauksiin ja sen jälkeen kun suunnitelmat ovat suhteellisen miettitty niin lähden kuvaamaan, tämän jälkeen kun kuvat ovat otettu niin rupean kirjoittamaan itse tarinaa.
Kahdessa osassa olen tosin käyttänyt Aryan mallia, eli olen kirjoittanut osan viittä vaille valmiiksi ja sen jälkeen vasta kuvannut, mutta muuten käytän tuota ensimmäistä, sillä siitä on vielä helppo muokata tarinan osaa mikäli keksii jonkin juonen/idean jonka haluaa sinne lisätä. Tai minun tapauksessa lisätä pelin omia juonia (kuten yksisarvisen tulemisen tontille!).

Tämän jälkeen ei olekkaan kuin oikoluku ja kuvien käsittely mikäli niitä tarvii, ja avot! Osa on valmis! Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
FlameGirlie

FlameGirlie


Viestien lukumäärä : 42
Liittynyt : 09.02.2015
Ikä : 28
Paikkakunta : Joensuu

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimePe Helmi 20, 2015 5:10 pm

Mä yleensä vaan muistelen edellisen osan loppua ja yritän seuraavan osan alussa keksiä jotakin.
Yleensä se vaan menee niin että pelailen huvikseni ja sitten samalla napsin kuvia ja kehittelen myöhemmin jotakin Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
http://simsmaailma.blogspot.fi
BlackCat




Viestien lukumäärä : 142
Liittynyt : 06.02.2015

Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitimeLa Maalis 07, 2015 2:38 am

Minulla menee tarinan tekeminen yleensä siinä järjestyksessä, että ensin alan hahmotella tarinaa pääpiirteittäin. Eli juoni lyhykäisyydessään. Siinä vaiheessa en vielä kirjoita mitään. Jos idea vaikuttaa hyvältä, lähden kehittämään sitä eteenpäin. Esimerkikisi tarinani "Jos voisin olla niinkuik he" idea lähti mielessäni hahmottuvassa loppukohtauksessa, jota en nyt tietenkään vielä kerro, hähää. Very Happy Silloin minulla oli mielikuva myös itse hahmon ulkonäöstä. Siitä lähdin kehittämään eteenpäin muita hahmoja, tapahtumapaikkaa sekä hahmojen luonteita/motiiveja ja juonenkulkua. Kun minulla on jonkinnäköinen käsitys tapahtumista lataan ehkä mahdollisesti tarvittavia asioita, kuten verta. (SPOILSPOIL!) Alan luomaan hahmoja ja lavasteita. Lavasteet olen itseasiassa luonut kerralla. Yhdellr tontille. Tarinassahan luonnollisesti kaikki ei sijaitse samalla tontilla, mutta oikeasti kaikki on samassa rakennuksessa. Lavastuksen yhteydessä hahmottelen juonenkulkua vielä lisää. Lavastuksen aikanaa lataan vielä poseja, aina kun keksin jotakin tarvittavaa. Samaan aikaan myös alan kirjoittaa jotakin asioita muistiin. Esimerkikisi hahmojen luonne on hyvä hahmotella, että heistä tulisi tarpeeksi persoonallisia. Esimerkiksi
eräästä tarinan henkilöstä tehty hahmotelma:

Linda Yht: Linda on melko suosittu tyttö, joka viettää aikaansa lähinnä suosittujen porukassa. Linda pitää eläimistä ja lukee jonkun verran. Linda vihaa eläinrääkkäystä ja turkistarhausta. Linda uskoo maailman hyvyytenn, ja haluaa olla välillä naiivistikin ystävällinen. Välillä vähän yksinkertainen tyttö ja helposti vietävissä. Linda on ihastunut luokkalaiseensa (samassa matematiikan ryhmässä) olevaan poikaan. Rakastaa laulamista, vaikkei olekaan millään lailla musikaalinen.

Erään henkilön luonnetta ja pientä lisätietoa. Tätä siis hahmottelin ennen kirjoittamista. Siminluontivaiheessa minulla ei ole usein kaikista hahmoista mitään hahmotelmaa, vaan liikuttelen vain slidereitä kunnes lopputulos on halutunlainen. Poikkeuksena on kuitenkin se ensimmäinen tyttö minkä olin postannaut siihen kaunein/komein sim topaan. Hänen ulkonäöstään oli jo selvä käsitys luontivaiheessa. Smile

Kun lavastukset on tehty, poset ladattu, simit luotu sekä muut valmistelut valmiina, aloitan kuvaamisen. Kuvaamisen aikana tekst ei ole vielä, mutta juoni ja tapahtumat sekä kohtaukset on jo suunniteltu. Tekstiä alan päässäni hahmotella samaan aikaan kun kuvaan. Riippuen kuvien määrästä per osa, aloitan jossakin vaiheessa itse kirjoittamisen sekä onnistuneiden kuvien etsimisen. Valikoin onnistuneita kuvia, joista valikoin sitten itse tarinan kuvat. Muokkaan kuvat, ja kirjoitan tekstin. Välmis Smile

Ohhoh, tulipas pitkähkö selostus. O_o
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Missä järjestyksessä teette tarinaa? Empty
ViestiAihe: Vs: Missä järjestyksessä teette tarinaa?   Missä järjestyksessä teette tarinaa? I_icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Missä järjestyksessä teette tarinaa?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
SIMSTA :: Simskeskustelu :: Yleinen tarina- ja blogikeskustelu-
Siirry: